We kunnen er niet omheen. De hele wereld is in rep en roer, landen gaan op slot. Om mij heen zie en hoor ik verschillende geluiden. Sommige vanuit angst, anderen berustend en weer andere vol energie.

Wat er allemaal gebeurt hebben we niet in de hand, hoe we erop reageren wel. En ieder gereageerd op zijn/haar eigen manier. Maar besef je je weleens dat je die reactie kunt sturen?

Ik heb de afgelopen jaren aardig wat geïnvesteerd in persoonlijke ontwikkeling en in situaties als waar we nu in zitten merk ik dat dat zijn vruchten afwerpt.
Want hoe “makkelijk” zou het voor mij nu zijn om weer terug te schieten in angst, in mij weer verstoppen en terug te schieten in de depressie die mij de afgelopen 2 jaar in zijn greep heeft (gehad)?
Maar dat wil ik absoluut niet en ik ben nu ook weer sterk genoeg om er alles aan te doen dat dat niet gebeurt. En om dat nu te merken, dat maakt me zo ontzettend blij! Want dat betekent dat ik echt uit dat dal gekropen ben en weer klaar ben om echt te gaan leven.

Wat mij in de afgelopen weken ontzettend geholpen heeft, om niet in de angst te schieten, zijn een aantal dingen die ik graag met je deel.

  • Mijn ochtendroutine. Voor Kamala wakker wordt zorg ik ervoor dat ik wat tijd voor mijzelf heb waarin ik mediteer, de toekomst visualiseer en in ieder geval een paar bladzijden lees in een boek voor persoonlijke ontwikkeling.
  • Ik probeer wel op de hoogte te blijven van alles wat er aan de hand is maar lees/kijk lang niet alles. Ook kijk/lees ik maar één keer per dag de nieuwsberichten. Op Social Media scroll ik voorbij berichten die mij niet helpen maar afremmen in mijn proces. En ik verwonder mij over alle mooie online acties die opgezet worden, daar wordt ik echt heel blij van!
  • Elke dag gaan we minstens een half uur naar buiten (vaak gewoon in de tuin), naast de korte wandelingen met de hond.
  • Ik ben mij bewust dat mijn reacties op nieuws e.d. gevormd worden door mijn gedachten en emoties. Elke keer wanneer ik merk dat ik in angst dreig te schieten ga ik na welke gedachte en emotie daaraan vooraf is gegaan. Door bewust te zijn van welke gedachte/emotie dat is kan ik dat voor mijzelf omdraaien door mezelf af te vragen of die gedachte mijn waarheid is en deze te vervangen door de waarheid die ik wil zien/denken.
  • EFT – Emotional Freedom Techniques of Tapping – is een hele krachtige tool om ongewenste gedachtes/emoties om te draaien naar gewenste gedachte/emoties en daardoor je reactie op de gebeurtenissen.
  • Online meetings met gelijkgestemde mensen. In een tijd van (zelf)isolatie is contact zo belangrijk! Of het nu zakelijk of privé is, een moment via zoom, skype, whatsapp bellen of facebook messenger stelt je in staat anderen niet alleen te spreken maar ook te zien. Voel je je eenzaam? Ik zet graag zoom voor je open!
  • En als laatste, maar voor mij zeker het belangrijkste om mij goed te voelen is elke dag dansen met mijn moppie!

Hopelijk brengt het lezen van mijn tips je wat rust.
Wil je even praten zet ik graag zoom voor je open, zolang je maar niet vraagt of we even samen voor je kunnen dansen 😉

Wil je mijn bericht delen? Wat leuk!